perjantai 23. tammikuuta 2015

Miten välttyä flunssalta?

Talvi on pitkällä ja sen myötä monet ovat jo maanneet flunssan (tai jopa influenssan) vuoksi sängyn pohjalla. Joskus aiemmin itse ajattelin, että on melkeinpä mahdotonta välttyä nuhilta ja kurkkukivuilta, jos ei sitten pysyttele neljän seinän sisällä. Se oli kuitenkin väärä luulo, sillä vastustuskykyni parantui joitakin vuosia sitten reilusti näitä ohjeita noudattamalla. Parhaimmillaan olin melkein pari vuotta ilman yhtään nuhaa (ihan niin terveenä en aikoinaan raskaana ollessa ja nyt taaperoikäisen kanssa ole pysynyt, mutta kuitenkin monia muita perheitä vähemmän meillä sairastellaan).

1. D3-vitamiinia yli suositusten, ympäri vuoden. Kun D-vitamiinitasot ovat riittävän korkeilla koko ajan, sairastuminen on epätodennäköisempää. Pienellä 10 mikrogramman lisällä D-vitamiinitasoja ei saa nostettua tarpeeksi korkealle normaalisti. (Itse olin aiemmin joka vuosi vähintäänkin pari-kolme kertaa flunssassa, mutta sen jälkeen kun aloitin D-vitamiinit noin viisi vuotta sitten, olen ollut hyvin terve. Ainahan kyse voi olla sattumasta, mutta samaa kertovat monet muutkin...) Lue lisää D-vitamiinista tästä merkinnästä, josta löydät linkkejä myös edulliseen ostospaikkaan! Tämä suositus koskee siis sekä lapsia että aikuisia. Myös maitohappobakteerien syöminen saattaa olla hyödyksi.

2. Yksinkertainen neuvo, joka kuitenkin monelta unohtuu: käsihygienia kuntoon. Kuitenkaan esimerkiksi käsidesin käyttöä ei kannata harrastaa (ellei ole aivan pakko), vaan pese kädet saippualla riittävän usein ja hyvin.

Valkosipulia sanotaan "luonnon antibiootiksi".
Me käytämme valkosipulia runsaasti, koska se on mielestämme hyvä mauste,
mutta plussaa vielä sen mahdollisista terveysvaikutuksista.

3. Terveellinen ruokavalio, joka sisältää mm. runsaasti kasviksia. D-vitamiinia ei saa ruoasta juurikaan, mutta muita tärkeitä aineita kyllä. Ylipaino ja esimerkiksi tupakointi heikentävät vastustuskykyä. Maitoa kannattaa juoda vain vähän tai ei lainkaan. Jos lapsellasi on korvatulehduskierteitä, kannattaa lopettaa maidon juonti kokonaan – ainakin testimielessä.

4. Liikuntaa sopivasti, unta riittävästi, stressitön elämäntapa. Stressi heikentää vastustuskykyä. Tämä neuvo on toki helpommin sanottu kuin tehty.

5. Jos edelleenkin itse sairastelet (tai joku perheenjäsenistäsi) normaalia enemmän + erityisesti jos on muutakin epämääräistä oireilua, kannattaa miettiä, voiko asunnossa olla hometta (tai töissä / päivähoidossa / koulussa). Homeongelmaisia asuntoja on paljon ja kaikissa niissä asunnoissa ei ole ominaista maakellarimaista homeen hajua. Kannattaa kuitenkin kysyä muilta ihmisiltä, jääkö vierailuiden jälkeen vaatteisiin hajua, sillä itse sitä ei välttämättä haista.

6. Jos kuitenkin tulet flunssaan, ota heti sen alettua suuria määriä C-vitamiinia (väh. 1000mg/vrk) ja sinkkiä (esim. 75-100mg/vrk, mieluiten imeskelytabletteina), sillä niiden syöminen voi lyhentää flunssan kestoa. Säännöllisesti tuollaista määrää ei sinkkiä kuitenkaan saa ottaa (eikä lapsille tietenkään koskaan noin suurta määrää kerralla). En itse syö sinkkilisiä säännöllisesti, vaikka pieniä määriä voikin ottaa, jos siitä uskoo puutetta olevan. C-vitamiinia saa monipuolisella ruokavaliolla riittävästi normaaliin tarpeeseen eli säännöllisesti sitäkään ei tarvitse lisinä syödä (mutta toisaalta 250-500mg lisinä päivittäin ei mitään haittaakaan). Lue tästä merkinnästäni verkkokaupasta, josta saa edullisia ravintolisiä.

Lue lisää:
* D-vitamiiniin liittyviä tutkimuksia on paljon, etten jaksa niitä tähän linkitellä. Jos aihe kiinnostaa, niin esimerkiksi tämä on hyvä tiivistelmä, josta voi lähteä liikkeelle. Vähentää infektioiden riskiä -kohdassa todetaan: "Sekä havainnoivien että kontrolloitujen tutkimusten perusteella vaikuttaa myös siltä, että D-vitamiinilisän käyttö vähentää flunssaan ja influenssaan sairastumisen riskiä, jos D-vitamiinitasot ovat alun perin puutteelliset."
* Valkosipulia terveydeksi -artikkeli.
* Sinkki - uusi ihmelääke flunssaan? -artikkeli

2 kommenttia :

  1. Hyvä postaus =) toi valkosipuli =DDDD hyi yök! Mutta muistan miten meillä on lapsena puristettu valkosipulia punpulipalloon ja laitettu korvaan ensiavuks tulehdusiin... samoin puristettu harsoon ja sängyn yläpuolle roikkumaan ,,,,
    Mä en tiedä pystyisinkö tuohon enää =DDD hajun takia heh

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, valkosipuli ei ole mausteena kaikkien mieleen... :D Hyvä, että meillä me kaikki sitä syödään tai voisi toisen valkosipulihengitys ottaa päähän. :D

      Niin kommentoinkin sulle siitä, että kerran helpotettiin tytön tukkoisuutta sillä, että laitettiin pilkottua tavallista sipulia verkkopussissa sängyn viereen. Kai se vähän auttoi, mutta en mä ihan halua kuitenkaan haistella sipulinhajua huoneen täydeltä...

      Poista

Kerrohan sinäkin mielipiteesi!