maanantai 25. toukokuuta 2015

Surullisia totuuksia suomalaisista keittiöistä

Eineksiä & pikaruokaa, ei lainkaan tai vain vähän kasviksia, vanhemmat eivät osaa laittaa ruokaa, lapset eivät osallistu ruoanlaittoon, perheissä ei ole lainkaan yhteisiä ruokailuhetkiä, sokeria älyttömiä määriä, ... Tällaista on ikävä kyllä liian monessa suomalaiskodissa. (Tämä merkintä on julkaistu alun perin aiemmassa blogissani, mutta julkaisen tämän nyt uudelleen, kun Kaappaus keittiössä -sarjasta on taas meneillään uusi tuotantokausi.)

Olen välillä katsellut Kaappaus keittiössä -nimistä ohjelmaa, jossa kokki Kari Aihinen vierailee suomalaisissa perheissä laittamassa ruoka-asioita kuntoon. Monille ohjelmassa mukana oleville ihmisille ongelmana on ollut se, ettei ruokaa yksinkertaisesti osata laittaa tai ruoanlaitolle ei löydy mukama aikaa (ja siksi syödään epäterveellisiä eineksiä/pikaruokaa). Monet eivät käytä kasviksia juuri lainkaan. Ehkäpä eniten mieleeni on jäänyt erään nuoren yh-äidin tapaus: hän itse söi ja syötti samalla myös 1,5-vuotiaalle (!) lapsellensa monta kertaa viikossa kebabbia/pizzaa ymv. Samoin myös tällä uusimmalla kaudella ollut Merirastilassa asuvan perheen tapaus oli aika surullinen. Hienoa kuitenkin, että ohjelman myötä perheissä näyttää tapahtuvan selviä muutoksia parempaan.

Tietenkään tv-ohjelmissa ei näy koko totuus perheiden tilanteesta, ja on tietenkin helppoa katselijana kauhistella toisten ruoanlaittoa (Miten kukaan voi syöttää tuollaista ruokaa päivästä toiseen lapsellensa? Miksei tuossa perheessä käytetä juuri lainkaan mitään kasviksia? Miten on mahdollista, ettei tuo henkilö osaa tehdä oikein mitään ruokaa?). On aika ihailtavaa, että kyseiset ihmiset ovat uskaltaneet lähteä sarjaan kaikkien arvosteltavaksi. En itse ole heitä tässä kirjoituksessa tuomitsemassa – syitä tilanteisiin kun voi olla monia (ja apua saatetaan tarvita muuhunkin kuin vain ruoanlaittamistaitojen opetteluun) – mutta kovasti siis toivoisin, että varsinkin kaikissa lapsiperheissä ruokailuihin kiinnitettäisiin huomiota. Usein syytetään kallista ruokaa (ja onkin totta, että ruoka on Suomessa kallista), mutta kyllä juureksia ja muita hevi-osaston tuotteita on mahdollista pienilläkin rahoilla ostella. 

Kyseisessä sarjassa painotetaan hyviä asioita: aitoja oikeita raaka-aineita sekä yhdessä tekemistä ja syömistä. Hyvän ruoan laittamisen ei tarvitse olla paljon rahaa vievää tai vaikeaa. Mielestäni seuraaviin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota omassa keittiössä:

* Lapset mukaan pienestä pitäen. Itse olen tehnyt lapsesta alkaen kotona paljon ruokia ja samaa aion toteuttaa omankin lapseni kohdalla. On aika surullista, jos lapsi ei tunnista edes paprikaa (IL).
* Kasviksia paljon ja monipuolisesti. Perinteistä lautasmallia voi hyvin käyttää pohjana eli että annoksesta vähintään puolet olisi kasviksia (perunoita ei tähän joukkoon lasketa). Itse olen pyrkinyt siihen, että jokaisella aterialla on aina jotakin keitettyä kasvista (esim. parsakaali on yksi oma ja lapseni suosikki) ja/tai jotain tuoretta (esim. porkkanaraastetta, kurkkua, jne.).
* Tee ruoka itse alusta loppuun. Älä osta eineksiä kuin äärimmäisissä hätätilanteissa. Nakkeja ja makkaroita vain toooodella harvoin. Vauvojen purkkiruoat eivät sisällä lisäaineita, mutta minusta oli kivaa tarjota lapsellemme ihan itse tehtyä ruokaa alusta alkaen (marja- ja hedelmäsoseita kyllä silti ostettiin ja vieläkin välillä esim. maustamattoman jogurtin sekaan niitä laitetaan).
* Osta maustamatonta lihaa. Toki joskus voi ostaa valmiiksi marinoitua, mutta kyllähän sen kaupassakin näkee, että suomalaiset ostavat niitä todella usein. Näin ei ole monessa muussa maassa, vaan kaupoissa myydään enimmäkseen maustamatonta...
* Älä totuta lasta (tai edes itseäsi) lisättyyn sokeriin eli älä osta usein esim. maustettuja jogurtteja tai sokeria sisältäviä pikapuuroja/muroja/myslejä. Maustamattomaan jogurttiin voi lisätä marjoja ja hedelmiä; oma suosikkini on banaani sekä tuoreet mustikat tai mansikat.
* Suolaa kohtuudella. Vähäsuolaisuuteen tottuu nopeasti – kokeile vaikka! Makua saa muista mausteista.
* Suosi punaisen lihan sijaan kanaa ja kalaa. Huomioi kuitenkin, että rasvaiset kalat (esim. lohi) keräävät itseensä paljon myrkkyjä, joten niitä ei kannata syödä kovinkaan usein.
* Pidä esim. kerran viikossa kasvisruokapäivä. Esimerkiksi meidän perheen yksi suosikkikasvisruoka on tofu-wokki.
Jos teet pastaruokaa, käytä 100% täysjyväpastaa. Riisistäkin löytyy täysjyvävaihtoehto, mutta riisinkin kohdalla kannattaa suosia kohtuullisuutta.

En väitä, että omillekaan ruokailutottumuksilleni voisi lähellekään kymppiä antaa (esimerkiksi suklaata kuluu liikaa, välillä syön puuron sijaan sokeria sisältäviä muroja, lihaa voisi korvata vieläkin enemmän kasviksilla ja kyllä meilläkin joskus esim. pizzoja syödään). Täydellisyyteen tuskin kenenkään tarvitsee pyrkiä, vaan olennaista on se, että edes suurin osa ruokailuista olisi terveellistä. Jos joskus ei oikeasti ole aikaa tai jaksamista laittaa ruokaa, yksi eines tai pikaruoka ei maailmaa (lue: omaa/perheen terveyttä) kaada.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kerrohan sinäkin mielipiteesi!