sunnuntai 27. syyskuuta 2015

Mitä meillä syödään? (Vinkkejä aamu-, ilta- ja välipaloihin!)

Lindiz haastoi bloggaajia kuvailemaan ruokia. Tässä merkinnässä on joitakin meidän aamupaloja, välipaloja ja iltapaloja. Lounaat ja päivälliset ovat omassa merkinnässään. Tähän merkintään on lisätty muutamia uusia kuvia myöhemmin, nämä eivät siis ole kaikki samalta viikolta.

* Vuodenaika vaikuttaa valittuihin hedelmiin ja marjoihin melko paljon. Kesällähän marjat ovat tuoreita ja niitä tulee syötyä paljon, kun taas muina vuodenaikoina pakasteesta. Kesällä syömme myös esimerkiksi paljon edullista vesimelonia, mutta muina vuodenaikoina emme käytännössä lainkaan... Nyt monella iltapalalla oli esimerkiksi päärynää ja viinirypäleitä, koska niitä on ollut paljon tarjouksessa. Talvella taas tulee syötyä paljon mm. appelsiineja.

* Pähkinöitä syödään pieni määrä melkein päivittäin. Hyviä ja terveellisiä!

* Aamuisin lapselle annetaan aina D-vitamiini (25 mikrogrammaa), omega-3 sekä maitohappobakteeritabletti. Itsekin otan vastaavat, mutta suurempia määriä.

Aamupalat

Aamuisin lapsemme syö usein maustamatonta jogurttia (joukossa esim. leseitä, pähkinöitä, hedelmiä ja/tai marjoja) tai sitten makeuttamattomia Talkmuru-muroja. Tämän lisäksi esimerkiksi leipää ja jotain hedelmää ja kasvista.

Itsekin syön usein maustamatonta jogurttia sekä leipää + jtn hedelmää tai kasviksia. Talkmuru-muroista en itse tykkää lainkaan. :D En juo kahvia (ja teetäkin vain todella harvoin), joten aamulla juon yleensä lasillisen täysmehua.

Esimerkki 1 aamupalasta: porkkana, kuivattu omenarengas, sämpylä juustolla
& talkmuru-muroja, joiden joukossa hieman jotain mysliä.
(Tässä näkyvät myös ravintolisät, jotka lapsella ovat pureskeltavia.)
Esimerkki 2 aamupalasta: leipää paprikalla, maustamatonta jogurttia (joukossa
leseitä, pähkinöitä, banaania ja rypäleitä) + luumu mummulan puusta.

Esimerkki 3 aamupalasta: ruisleipä paistetulla kananmunalla + kurkuilla
& päärynää
Esimerkki 4 aamupalasta: leipä juustolla, luumua, pari pähkinää ja muutama kuivattu banaanilastu.
Tässä näkyvät myös lapselle annettavat ravintolisät.
(Lapsi aloitti pienellä jogurttiannoksella, jota ei tässä kuvattuna.)

Esimerkki 5 aamupalasta: leipää voileipägrillistä (sisällä juustoa ja kinkkua)
& satsuma.
Esimerkki 6 aamupalasta: jogurttia hedelmäsoseella + leseillä,
persimon-hedelmää & leipä.
Esimerkki 7 aamupalasta: mannapuuroa (suomalaisilla) pakastevadelmilla
Esimerkki 8: Ruismarjapuuro, nektariini, erilaisia pähkinöitä.
(Tässä näkyy myös lapselle annettavat ravintolisät.)
Esimerkki 9: Maustamatonta jogurttia, mysliä ilman lisättyä sokeria (Alpen No added sugar)
& tuoreita mansikoita. Poikkeuksellisesti myös pieni lasillinen appelsiinitäysmehua.
Esimerkki 10: tuoreita itse tehtyjä porkkana-moniviljasämpylöitä
ja täytteiksi mm. kananmunaa, juustoa, leikkelettä, paprikaa ja salaattia

Välipalat

Välipalat ovat usein hedelmä- ja marjapainotteisia. Jos aamulla ei ole syöty maustamatonta jogurttia, sitä syödään yleensä välipalalla marjojen tai hedelmien kera. Tämän lisäksi esim. pähkinöitä ja/tai leipää.

Esimerkki 1 välipaloista: maustamatonta jogurttia pähkinöillä
ja suomalaisilla pakastemarjoilla
Esimerkki 2 välipalasta: banaani & hapankorppu
Esimerkki 3 välipalasta: vohveli mansikoilla ja kermavaahdolla.
(Vohvelitaikinassa ja kermavaahdossa ihan pienet määrät sokeria.)
Esimerkki 4 välipalasta: näkkäri, viinirypäleitä, kirsikkatomaatteja,
pähkinöitä sekä laimennettua täysmehua (mehua poikkeuksellisesti)
Esimerkki 5 välipalasta: kaakaomannapuuroa.
(Lapsi söi tällä kertaa myös päärynän, jota ei tässä kuvattuna.)
Esimerkki 6 välipalasta: leipä, kiivi, pieni lasillinen smoothieta.
Esimerkki 7 välipalasta: itse tehdyt pinaattiletut.
Tavallisen lettutaikinan joukkoon siis 150-200g pakastepinaattia.
Pyöräytin taikinan tehosekoittimessa, jolloin pinaatti sekoaa joukkoon hyvin. 
Esimerkki 8 välipalasta: itse tehdyt juustosarvet & päärynä.
Esimerkki 9 välipalasta: tässä vielä kulhossa kippoihin jakamattomana
hedelmäpaloja (tarjoiluvaiheessa laitoin päälle pienen määrän kermavaahtoa)
Esimerkki 10 välipalasta: mustikkapannukakku kermavaahdolla
Esimerkki 11 välipalasta: banaani-mansikkasmoothie
Esimerkki 12 välipalasta: banaanilettuja
(joissa ei siis mitään muuta kuin kananmunaa ja banaania)

Iltapalat

Iltapalalla lapsi syö lähes aina puuroa. Lapsen suosikki on kaurapuuro, jonka joukkoon laitetaan jotain hedelmä- tai marjasosetta (tai marjoja kokonaisena). Satunnaisesti tehdään jotain "erikoispuuroja" (esim. mannapuuro). Puuron lisäksi tarjotaan esimerkiksi kasviksia, hedelmiä tai leipää. Joskus puuron sijasta voi olla esim. sokeroimatonta mysliä, muroja tai jogurttia, jos sitä ei ole aiemmin päivällä syöty. Itse syön iltaisin välillä puuroa; välillä jogurttia myslillä tai esimerkiksi vain banaanin ja leipää.

Esimerkki 1 iltapalasta: puuroa mangososeella, ruisleipää + leipäjuustoa
sekä päärynää

Esimerkki 2 iltapalasta: Talkmuru-muroja, leipää juustolla
ja omenaa
Esimerkki 3 iltapalasta: puuroa marjoilla, sämpylää leipäjuustolla,
päärynää & kaalinlehtiä
Esimerkki 4 iltapalasta: riisipuuroa ja itse tehtyä marjakiisseliä.
Esimerkki 5 iltapalasta: mansikkarahkaa & leipä kananmunalla, kinkulla ja kurkulla.

Esimerkki 6 iltapalasta: puuroa,
hedelmä- ja kasvispaloja (omenaa, kiiviä, porkkanaa)
+ leipäpala juustolla.
Esimerkki 7 iltapalasta: vadelmarahka (suomalaisia pakastevadelmia joukossa)
& riisipiirakat
Esimerkki 8 iltapalasta: graham-mustikkapuuroa, leipä sulatetulla juustolla,
paraguayo (= litteä persikka).
Esimerkki 9 iltapalasta: maustamatonta jogurttia tuoreilla metsämustikoilla
& riisipiirakka.
Esimerkki 10 iltapalasta: Mannapuuroa mansikkasurvoksella. Ruisleipä kurkkuviipaleilla.
Esimerkki 11 iltapalasta: maustamatonta jogurttia, jonka seassa omenapaloja ja
Alpen no added sugar -mysliä. Lisäksi paahtoleipä.
Esimerkki 12 iltapalasta: maustamatonta jogurttia tuoreilla metsämustikoilla ja mansikoilla
+ porkkanaleipää


> Ps. Lue myös lounas- ja päivällisvinkit.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kerrohan sinäkin mielipiteesi!